לאתר לומדון הוצאה לאור

 

משרד ראשי:

כתובתינו: "בית קורקס"
רח' זרחין 10,
ת.ד. 3030
רעננה 43662
טלפון: 09-7776800
פקס: 09-7776805

זכיינות - נקודות למחשבה

מדוע מוכנה חברה מצליחה למכור זכיונות ובכך לחלוק רווחים פוטנציאליים? מדוע מוכן יזם לשלם חלק מהכנסותיו עבור דמי זיכיון

כללי

רישות (Chaining) וזכיינות (Franchising) הן שתי אסטרטגיות תחרותיות שונות בהן נוקט תאגיד הנמצא בענף מפוצל ותחרותי. את גישת הרישות קל יותר להבין, מכיוון שהסניף החדש נמצא בבעלותה המלאה של הרשת ותחת פיקוח של מטה מרכזי אחד. לעומת זאת, אסטרטגיית הזכיינות מעלה שאלות שונות לגבי הרשת המזכה.
השאלות עולות במגוון רחב של נושאים, החל מהתחום הפיננסי, בו מוותרת החברה המזכה על חלק גדול מהרווחים הצפויים מאותו סניף, וכלה בתחום התפעולי ובסודות הארגון, אותם מוסרת החברה לגורם אשר אינו מועסק על ידה באופן ישיר ובמקרים מסוימים אף מדובר באנשים אשר לא עבדו בתחום בו עוסקת הרשת.
גם מהצד של הזכיין עולות מספר תהיות לגבי התועלת ברכישת הזיכיון לעומת עלותו הגבוהה יחסית וכן לגבי ההגבלה התפעולית אליה מסכים הזכיין כחלק מההסכמים בינו לבין הרשת.
על מנת להבהיר את הנושא יש להסתכל על היתרונות הרבים הטמונים בשיטה אשר הפכה לאסטרטגיה תחרותית מובילה אצל מספר רב של תאגידים.


היתרונות לזכיין

הזכיין מתחיל עם שם עסק מוכר, כך שהעסק המוקם מקושר לחברה גדולה ובעלת מוניטין, דבר התורם להצלחה מהירה. הזכיין אינו צריך לבנות שם לעסק שלו ובכך למעשה מקצר הליכים.

עלויות השיווק והפרסום של הזכיין נמוכות יותר, מכיוון שהרשת המרכזית משקיעה סכומים נכבדים בפרסום הכללי של המותג.

הזכיין מקבל תמיכה מהמטה של הרשת - לוגיסטית, מקצועית ומנהלית.

שיטת הזכיינות מאפשרת לזכיין להתחיל את העסק בלי להיכנס לאשראי בנקאי או אשראי ספקים מוגדל. מרבית הציוד ההתחלתי מסופק ע"י הרשת בתנאי תשלום נוחים כך שהזכיין אינו צריך לדאוג לאשראי בנקאי לקניית הציוד.

הזכיין מקבל מהרשת את הידע הרב שנצבר בה, מכיוון שבדרך כלל אסטרטגיית הזכיינות מגיעה לאחר שהעסק כבר חווה הצלחה ובעלי הרשת יודעים מה מצליח בענף ומה לא והידע הזה מועבר לזכיין עצמו.

הרשת היא זו שמשקיעה במחקר ופיתוח של מוצרים חדשים והזכיין נהנה מפירות ההשקעה.

הזכיין מקבל בדרך כלל הנחה מספקי החברה בשל התמיכה של הרשת.


יתרונות למזכה

בחירה באסטרטגיה תחרותית של זכיינות מאפשרת לרשת להתרחב בצורה מהירה תוך כדי השקעה קטנה, יחסית, של משאבים פיננסיים וניהוליים, וסיכון נמוך יחסית לשיטת הרישות.

החברה מקבלת הכנסה נוספת מדמי הזיכיון וכן מהתמלוגים המגיעים לחברה. 

לזכיין יש תמריץ חזק יותר לעבוד מאשר למנהל סניף בעוד שמשכרתו של המנהל אינה תלויה לחלוטין בביצועי הסניף הרי שהכנסתו של הזכיין תלויה במאת האחוזים בביצועים של הסניף בבעלותו.

יצירת יתרון לגודל אל מול הספקים וכן אל מול המתחרים בשוק.


חסרונות למזכה

בניגוד לשיטת הרישות בשיטת הזכיינות לרשת המזכה שליטה חלשה יחסית בסניפים מכיוון שהסניפים הם למעשה עסקים עצמאיים.

על מנת לעבור לשיטת הזכיינות יש צורך בביצוע השקעה ראשונית ובבניית תוכנית אסטרטגית מתאימה. לעיתים תקופת המעבר לוקחת זמן ומשאבים ורווחיות הרשת נפגעת בשלבי המעבר.

בהכנסת זכיינים לעסק טמון סיכון למוניטין של הרשת מכיוון שבמקרה ונבחרו זכיינים אשר אינם עומדים בהתחייבויותיהם הכספיות או התפעוליות נוצר נזק תדמיתי לרשת.

סכסוך עם זכיינים יכול להוביל לכך שזכיינים אלו יפתחו עסק מתחרה הדומה לסניפי הרשת ובנוסף כל הידע הצבור בחברה עלול להגיע למתחרים.


חסרונות לזכיין

הגבלת היצירתיות וחופש הפעולה של הזכיין היא אחת החסרונות הבולטים ביותר בשיטה, בכל שינוי אותו רוצה לבצע הזכיין עליו להתייעץ עם הרשת ובכך מוגבל החופש של בעל העסק בצורה משמעותית.

לעיתים הזכיין צריך לשלם במידה והוא אינו עומד בסטנדרטים של הרשת, במקרים מסוימים הזכיין אף עשוי לאבד את הזיכיון.

על פי הסכם הזיכיון על הזכיין לשלם תמלוגים שונים לרשת. לעיתים התמלוגים הם באחוז מסוים מהמחזור ולעיתים הם מופיעים כתשלום קבוע.

אם הרשת נקלעת לקשיים כספיים הזכיין יפגע ללא קשר לתוצאות העסקיות של הסניף הפרטי שלו.

מרבית הרשתות דורשות את נוכחותו הפיזית של הזכיין בעסק.

מחלוקות העלולות לפגוע בעסק ובפעילותו השוטפת עלולות  להתעורר בין הזכיין לבין המזכה. הזכיין רוצה להגן על האינטרסים האישים שלו בעוד שהחברה המזכה מעוניינת לקדם את האינטרסים של כל הרשת. קונפליקט זה עלול לקרות כאשר מנהלי הרשת חוששים שמא זכיין זה או אחר מעכב אותה או לא עונה על דרישותיה.

Line

בניית אתרים - עיצוב גרפי © כל הזכויות שמורות לתבור כלכלה ופיננסים בע"מ